Helt nytt

Nu blir det här min studiedagbok där jag skriver det jag lärt mig lite kort. Igår var jag på en jätte bra föreläsning om studieteknik.


  • Innan en föreläsning eller lektion, gissa vad det ska handla om
FÖRE Kolla vad vi ska göra imorn, inga detaljer, googla begrepp, få en överblick. Före kursstart, få en överblick genom kursplan och mål och kurslitteratur, inga detaljer. Terminsplansch!
MEDAN Små väldefinierade uppgifter, inget pluggberg! Plugga ofta hellre än länge. För att förstå -> sammanfatta, hitta kärnan. För att minnas -> associera. 

EFTER Förhör -> kompis, skriva, mentalt utan att titta på anteckningar, aktiv förståelse. (Passa dig för passiv förståelse) 90% -> 10 min, 24h, 1 vecka, 1 månad.


  • Så ett frö, odla nya, bra, vanor, Karlsson på taket!


    Facklitteratur
  1. Läs innehållsförteckningen och gissa
  2. "Avväpna" -> översiktsläs
  3. Djupläsning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0