Litteraturseminarium

Samla data = empiri

Grekland, Aristoteles, lång tid av logiska deduktioner inga experiment

Revolutionen ex galilei falsifierade Aristoteles hypotes, luftmotstånd ej vikt. Linné - sortering, klassificering, Slump ex. Fleming - penicillin Kepler - kristallografi snöflingor.


Empirism sinneserfarenheter, pröva, undersöka och observera. kunskap är objektivt, ej socialt eller kulturellt bunden. Ta över fakta.

Konstruktivism Piaget, barnen får utrymme att styras av sin egna nyfikenhet. Vuxna ska inte ingripa, barnen ska skapa egna erfarenheter.
Sociokulturellt perspektiv språket viktigt, lärande sker i sammanhang och tillsammans med andra.
Konstruktionismen Alla lär sig fritt, viktigt med början, sen processen sen hitta målet.
Varför naturkunskap i skolan?
Medvetna samhälssmedborgare, kritiskt tänkande. Förstå världen vi lever i.
Klasslärarkultur Inte viktigt vad man lär sig för det är föränderligt. 

Akademikerkultur ämnen var för sig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0